Buďte ve svém jednání laskaví Vyhýbejte se jakékoli podobě násilí, zdržujte se veškeré netrpělivosti, nic nedělejte ve hněvu. - archív citátů

Navigace: Tematické texty M MariaDelší texty Zvěstování Páně (kardinál Joachim Meisner)

Zvěstování Páně (kardinál Joachim Meisner)

Žádný učený z nebe nespadl a z nebe nespadl ani Bůh. Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria.

Žádný učený z nebe nespadl a z nebe nespadl ani Bůh. Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se jmenuje Maria. A k Bohu není jiné cesty ze světa, než této cesty Boha ke světu. Je to cesta procházející třemi stanicemi.

První stanici můžeme nazvat mlčením. Ve světě se již stěží setkáme s tajemstvím. Bylo by zlé, kdyby mezi námi lidmi už žádná tajemství nebyla. Když přišel anděl k Marii, nebyl u toho tisk, kameramani ani žurnalisté. Co se tehdy stalo, to je tajemstvím mezi Bohem a Marií. A Maria je pevná. Zatím ani jí nejbližší člověk, Josef, se o tom nemůže dozvědět. Není náhodou, že v totalitních státech jsou diskuse v tak vysokém kurzu. Povídaví lidé se totiž nechají snadno ovlivnit, zatímco ovlivnit mlčenlivé lidi je velmi těžké. Vědí, co chtějí. Friedrich Nietzsche to vyjádřil slovy: "Chceš-li něco zvěstovat, naslouchej dlouho sám sobě. Kdo chce zapalovat jako blesk, musí být dlouho mrakem."

Maria žila pod mrakem - byla zastíněna Duchem svatým. Mrak je znamením přítomnosti Boha ve světě. Kdo má stále srdce na jazyku, ztratí brzy srdce docela. Mnoho řečí a debat rozdrobuje a třepí člověka, že je děravý jako cedník a vše, co mu Bůh svěřil, proteče. Takový člověk není pevný. U Marie je to opačně - je praobrazem soustředěného člověka, který je schopen mlčet, ponořit se do sebe, zachovat tajemství. Zde jsme pozváni do Mariiny školy, abychom se znovu naučili mlčet uprostřed hovorného světa, který je proto tak zranitelný a podléhající.

Druhou skutečností, kterou na této cestě poznáváme, je to, že Maria nediskutuje, nevstupuje do dialogu. Církev není diskusní klub, ani debatní kruh teologů. Není ani prostorem pro dialog mezi člověkem a člověkem. Je v první řadě prostorem pro dialog mezi Bohem a člověkem. Evangelium nesmí být lacině prodáváno. Slovo Boží nemá informativní charakter, aby nám dodávalo látku k debatám, ale má charakter povolávající. Člověk se s ním nemůže spojit, pokud do dialogu nevloží sám sebe. Zcela zřetelné to je na dialogu mezi andělem a Marií. Maria se nevyptává, má jen jeden dotaz - jak může ve své poníženosti realizovat Boží nabídku. Všichni jsme pozváni k dialogu s Bohem. Tepme potom se nám podaří dialog s lidmi. Až poté, co jsme s Bohem mluvili o lidech, můžeme plodně mluvit s lidmi o Bohu. Jsme pozváni k rozhovoru, a to k rozhovoru se samým Bohem. Bůh je plně připraven poradit nám s našimi problémy, neboť na počátku je Slovo. Bůh je připraven s námi ochotně jednat, neboť nás chce povolat k následování.

A to třetí, co Maria činí? Podepisuje plnou moc, když říká andělovi: "Jsem služebnice Páně." Je to jako podpis šeku, na který dopíše částku sám Bůh. Tou částkou je hledání přístřeší v Betlémě, podpis zní: "Jsem služebnice Páně." Částkou je útěk do Egypta, podpis zní: "Jsem služebnice Páně." Částkou je ústraní v Nazaretě, podpis zní: "Jsem služebnice Páně." Částkou je kříž na Golgotě, podpis zní: "Jsem služebnice Páně." A částkou je vzkříšení o Velikonocích a také zde je podpisem: "Jsem služebnice Páně." Snad se nám podaří v osudové chvíli vydat takový podpis. Chce to dobře si to rozmyslet. Bůh nás vezme za slovo.

V předvečer mého kněžského svěcení jsem se díval z okna kněžského semináře na biskupství kde jsem tenkrát žil, a před očima jsem viděl tři velké pastýřské regiony. Myslel jsem si: "Buď tě to zažene tam, nebo tam, nebo tam." Vzal jsem si papír, udělal čáru pro vypsání částky a napsal jsem datum: 21, prosinec 1962. Pak jsem lístek podepsal. Bůh doplnil svou částku: jmenování světícím biskupem v Erfurtu, biskupem v Berlíně a později arcibiskupem v Kolíně. Bůh nás bere za slovo. Nebuďme lehkomyslní při podepisování. Musíme se trochu pocvičit ve vyplňování takových šeků. Snad se nám v naší osudové hodině podaří podepsat náš celý život.

Cesta člověka k Bohu musí odpovídat cestě Boha k člověku. A tato cesta jde přes Marii. Této cestě se svěřujeme, když se spoléháme na tajemství, na dialog, na podpis rozhodnutí. To je cesta člověka k Bohu, Otci.

Z knihy kardinála Joachima Meisnera: Meditace o Panně Marii,
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství


Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Mdr 18,6-9; Žalm 33; Žid 11,1-2.8-19
Lk 12,32-48

Evangelium reaguje na jednání lidí, kteří žijí jen pro sebe. Ježíš ale diskusi o majetku posouvá dál. Jako by chtěl nabídnout základní nadhled, o co jde. Jaký je náš postoj k Bohu? Jestliže s ním v životě vlastně nepočítáme, pak obojí – jak naše schraňování majetku, tak naopak úzkostné posuzování, co ještě můžeme mít – je chybné. Klíčový je postoj „čekání na Pána“. Pán přijde a my s ním počítáme. Z toho odvozujeme vše, co dnes děláme a jak hospodaříme.

Zdroj: Nedělní liturgie

Fatima - Poslední tajemství

Fatima - Poslední tajemství
(13. 10. 2017) TV dokument

Výzva ČBK k nadcházejícím volbám do PS Parlamentu ČR

(13. 10. 2017) Lidé dobré vůle, sestry a bratři v Kristu našem Pánu, obracíme se na Vás v době blížících se parlamentních voleb, kdy se...

Odmítání voleb je odmítání demokracie

Odmítání voleb je odmítání demokracie
(13. 10. 2017) Blíží se parlamentní volby. Já osobně bych byl pro povinné volby, tedy že každý občan by měl mít povinnost dostavit se...

Modlete se i za chybující politiky

(9. 10. 2017) „Nemodlit se za své vládce je hřích“, řekl papež František. Mnozí možná kroutí hlavou.

Zdravotní stav člověka ovlivňuje i duchovní stránka

Zdravotní stav člověka ovlivňuje i duchovní stránka
(6. 10. 2017) V posledních letech jsem se zabýval otázkou odpouštění – jaké má odpuštění, případně neodpuštění vliv na psychiku...

Jak (ne)mluvit o sexu

(5. 10. 2017) Nové číslo časopisu je věnováno tématu, které „hýbe světem“, a právě proto je potřeba o něm mluvit… nikoli ovšem stejnou...