Sekce: Knihovna
Proč věřím v Boha?
z knihy Jiří Grygar - věda a víra
Vztah k Bohu je pro věřícího křesťana důvěrně osobní záležitostí, o níž se většinou ostýchá vyjadřovat veřejně; ne snad proto, že by se obával perzekuce či posměchu jako v dobách bojovně ateistické totalitní společnosti, ale z toho důvodu, že si je dobře vědom, jak nesnadné je popsat stav vlastního nitra běžným lidským jazykem a jak nesdělitelné jsou osobní prožitky, střádající se během vlastního života - života nezaměnitelného a jedinečného v celých dějinách vesmíru.
Vidíte, právě mi uklouzlo slovo vesmír a jistě ne náhodou. Věřící přírodovědec je možná v jisté výhodě, že poznává Boha nejen subjektivně jako každý jiný člověk, ale také prostřednictvím předmětu svého bádání, jímž je vždy určitý uzoučký výsek poznávání kosmu, od hvězd po mořské hvězdice, od vůně květin po vůni kvarků, od přenosných chorob po přenos záření či genetické informace. Při své práci používá vysoce neosobní (objektivní) vědecké metody, která připadá neodborníkům až protivně studená a zpochybňující.
Osvícenecký racionalismus minulého století, jenž dosud většina veřejnosti ztotožňuje s postojem současných vědců, víceméně naznačoval, že se při zkoumání přírody bez Boha docela dobře obejde, či - řečeno slovy Laplaceovými - "tuto hypotézu nikde nepotřebuje". Odtud také vyvěrala typicky ateistická víra marxistů, že věda postupně dokáže vysvětlit veškeré dění v přírodě, že neexistují věci vědecky nepoznatelné, nýbrž pouze dočasně nepoznané.
Během XX. století však došlo v hlavních oborech přírodních věd k velmi významným objevům a posunu celkového pohledu na schopnost člověka postihnout pravé příčiny dějů a vztahů v přírodě a předešlá vědecká pýcha tím vzala patrně již definitivně za své. Mám tím na mysli zejména obecnou teorii relativity, kvantovou mechaniku a molekulární genetiku, jež ukázaly, jak naivní byly naše předešlé pokusy objasnit existenci a chod vesmíru jako jakéhosi gigantického věčného orloje, který pěkně tiká proto, že do sebe zapadají nějaká ozubená kolečka. Existence a vývoj vesmíru nám dnes připadá snad ještě tajemnější než v době, kdy naši předkové věřili na bohy blesku, vod a sopek.
Troufám si proto tvrdit, že věřící přírodovědec může dnes svou víru v Boha opřít také o kvalifikovaný údiv nad podivuhodným řádem materiálního světa, jak to kdysi tak předvídavě a výstižně vyjádřil žalmista Páně: "Nebesa vypravují slávu Boha silného a dílo rukou jeho obloha zvěstuje" (Ž 19,2). ...
Jiří Grygar
Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:
- Betlémská hvězda a Giotto
- Odhalila družice Cobe
- Věda a víra - jednota nebo boj protikladů?
- Velký třesk - krize teorie ?
- Kosmické katastrofy
- Existuje život mimo planetu Zemi?
- Trampoty s počítáním letopočtu,
- Astronomie ve Vatikánu
- Vatikánská astronomie míří do XXI. století
- Astronomie a data biblických událostí
- Vztah vědy a náboženské víry - rozhovor s astrofyzikem Jiřím Grygarem
- Záznam online rozhovoru ze 3.11.2003
- Bibliografická poznámka: Seznam textů k tématu věda a víra
Související texty k tématu:
Duch svatý
- Bez Ducha svatého by křesťanství bylo jen hřbitovem
- Duch svatý nás činí odvážnými
- Duch svatý a karma
- Duch svatý není něco
- Duch svatý uzdravuje ze stresu a z rutiny
- Kdo je Duch svatý? Symboly Ducha
- Kdo v křesťanovi působí pokoj, lásku a radost? Duch svatý!
- Naše slabost nám nebrání, být otevření Ježíšovu Duchu...
Církev
- Církev je - v určitém smyslu - ovdovělou matkou (Papež František)
- Obejde se církev bez biskupů?
- Církev zůstává vzdor vlnobití světa stále pevná
- Jak jsi pochybná, církvi, avšak jak tě přesto miluji!
- Kardinál Martini: tři nástroje proti únavě církve
- Mnohé mocnosti se snažili a snaží církev zničit, ale budou zničeny (papež František)
- První křesťané neutíkali ze světa kvůli jeho ´zkaženosti´
- Prvotní církev v první řadě neanalyzovala situaci, ale modlila se... (Benedikt XVI.)
- Překvapení Ducha svatého vedou církev kupředu
- Snáším neomalené chování druhých (Řehoř Veliký)
- Nesvatá svatost církve
- Duch svatý a církev
- Bez Ducha svatého by byla církev jen... (patriarcha Ignatios IV.)